Vanliga frågor och svar från Brekz kundtjänst

Har du frågor gällande att beställa online hos Brekz, om leverans eller gällande något annat område? Vi hjälper dig gärna. I följande översikt hittar du en sammanställning av vanliga frågor och svar.

1 Beställa hos Brekz och Inloggning

2 Leverans, frakt och returer

3 Betalningar

4 Produktinformation

5 Nyhetsbrev

6 Allmänna villkor och behandling av personuppgifter

1. Beställa hos Brekz och Inloggning

1.1. Vart kan jag hitta Brekz?

Brekz har sitt ursprung i Broekhuizens djuraffär i Utrecht med kunder i hela Nederländerna. Numera arbetar Brekz enbart via onlinebutiker som är aktiva internationellt i länder som Nederländerna, Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Österrike, Schweiz, Sverige och Danmark. Tack vare centraliserat inköp och effektiv logistik kan Brekz bedriva sin verksamhet på ett mycket kostnadseffektivt sätt.

1.2 Varför är Brekz så prisvärt?

Eftersom vi enbart är verksamma online och inte (längre) har några fysiska butiker kan vi hålla våra kostnader låga och därför erbjuda våra kunder fler förmåner. Med vår storlek i Europa och effektiva logistik fortsätter vi att fokusera på ytterligare besparingar för våra kunder.

1.3 Hur skapar jag ett konto hos Brekz?

Du kan skapa ett konto genom att trycka på knappen ‘Logga in’. Denna knapp finns längst upp till höger på Brekz hemsida. På nästa sida får du välja mellan Befintlig kund eller Ny kund. Under rubriken Ny kund anger du din e-postadress och trycker på knappen: Registrera dig. Fyll i dina uppgifter på nästa sida. Vid fält där det finns en röd asterisk måste du alltid fylla i dina uppgifter. När du har fyllt i allt trycker du på Registrera. Nu har ditt konto skapats och du kan beställa från Brekz.

1.4 Behöver jag ha ett konto?

Du behöver inte ha ett personligt konto för att beställa från Brekz. Det är dock väldigt fördelaktigt för dig som kund att ha ett personligt konto, detta gör att vi kan vara till bättre hjälp för dig. Fördelen med ett konto är även att du inte behöver fylla i dina uppgifter för varje beställning och du kan enkelt beställa om dina tidigare beställningar. På så sätt har du alltid dina favoritprodukter nära till hands med bara ett klick. 

1.5 Hur genomför jag en beställning?

När du är på en produktsida kan du välja hur många produkter du vill beställa med hjälp av den vita knappen bredvid produkten och därefter klicka på den gula knappen med en kundvagn. Detta placerar produkten i din varukorg. Du har sedan valet att gå till din varukorg eller fortsätta handla. Om du vill gå till din varukorg trycker du på den gula knappen med en kundvagn som syns i popup-fönstret längst ner till höger. Här kan du se vilka produkter du har i din varukorg och det totala beloppet. Om du inte är inloggad ännu kommer du först till inloggningsskärmen. Här kan du välja att logga in på ditt befintliga konto eller skapa ett nytt konto om du ännu inte har ett. Du kan även välja att Fortsätta som gäst om du inte vill eller kan skapa ett konto.

Efter att du gjort valet om att logga in, skapa ett konto eller fortsätta som gäst blir du frågad att ange din leveransadress. Har du skapat ett nytt konto eller loggat in på ett befintligt konto kommer adressen vara densamma som du angav vid registreringen. Har du fortsatt som gäst kommer du här att behöva fylla i alla adressuppgifterna innan du kan fortsätta. För betalning, klicka på önskad betalningsmetod: Banköverföring eller Kontokort/Kreditkort (Mastercard eller Visa).

För att slutföra din beställning, klicka på knappen Till betalning. Beroende på vilken betalningsmetod du valt kommer du att se hur du betalar samt vilka uppgifter som krävs. Du får ett e-post meddelande som bekräftar att din beställning har godkänts. När din betalning har mottagits av oss förbereds din beställning för leverans. Under denna processen kommer du att få e-postmeddelanden så att du hålls informerad om statusen för din beställning och vet när du kan förvänta dig att få hem produkten/produkterna.

1.6 Jag har lagt till en produkt i min varukorg och jag vill lägga till fler produkter, är detta möjligt?

Ja, det är möjligt. Om du vill beställa flera produkter från Brekz kan du klicka på krysset i popup-fönstret och fortsätta handla. Om du redan befinner dig i beställningsöversikten och vill fortsätta handla kan du klicka på "Fortsätt handla" längst ner till vänster.

1.7 Jag har glömt mitt lösenord. Hur kan jag begära ett nytt lösenord?

För att få ett nytt lösenord, klicka på Glömt lösenord. Denna knappen finns längst upp till höger på skärmen. På nästa sida anger du den e-postadress som ditt konto är registrerat med. Tryck sedan på Skicka. Ett nytt lösenord kommer då att skickas till din registrerade e-postadress. Du kan ändra detta lösenord om du vill.

1.8 Vad gör Brekz med mina personuppgifter?

När du skapar ett konto kommer dina personuppgifter att ingå i Brekz kunddatabas. Inom ramen för en ansvarsfull kundhantering kommer uppgifterna endast att användas för interna ändamål och för automatisk bearbetning av beställningar. Våra system är säkrade enligt högsta standard. Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredjeparter. 

1.9 Jag har redan gjort en beställning men vill lägga till något till min beställning, är detta möjligt?

När du har lagt en beställning och den har behandlats är det inte möjligt att lägga till extra produkter till denna beställningen. Du kan dock alltid göra en ny beställning.

1.10 Är mina personuppgifter säkra?

Alla personuppgifter behandlas naturligtvis strikt konfidentiellt hos Brekz. Se vår sida Hantering av personuppgifter för mer information.

1.11 Jag har fått fel produkt. Vad kan jag göra nu? 

Om du mot förmodan skulle få en felaktig produkt kan du returnera den. Om du har fått en annan produkt än du beställde kommer fraktkostnaderna att återbetalas. Om du själv har beställt fel vara och vill returnera den, måste du betala fraktkostnaderna för returen.

1.12 Jag har väntat länge på min beställning. Vad kan jag göra?

Om du inte har fått din beställning efter 5 arbetsdagar eller mer, vänligen kontakta oss. Vi kommer då att kontakta transportören åt dig. Du kan ringa Brekz Kundservice på +0045 89 87 70 02 eller skicka ett mail till oss:  [email protected].


2. Leverans, frakt och returer

2.1 Vad är de allmänna villkoren och leveransvillkoren?

Brekz allmänna villkor och leveransvillkor hittar du på följande sida.

2.2 Hur vet jag när min beställning har skickats?

När din order har skickats kommer du automatiskt att få ett e-postmeddelande från oss.

2.3 Vilken tid kommer min beställning att levereras?

Du kommer att få ett e-postmeddelande från vår transportör (PostNord) med den förväntade leveranstiden. Du kommer att få detta e-postmeddelande på morgonen på leveransdagen.

2.4 Kan jag spåra mitt paket?

Ja, det kan du. När vi har förberett ditt paket för avsändning kan du spåra det avsända paketet på vår transportörs webbplats. Du hittar de nödvändiga uppgifterna i det e-postmeddelande som du får från oss så snart din beställning har skickats av Brekz.

2.5 Vem är eran leverantör?

Paketen från Brekz transporteras av PostNord.

2.6 Vad händer med min beställning om jag inte är hemma när den levereras?

Om du inte är hemma vid leveranstillfället kommer PostNord att försöka leverera ditt paket till någon av dina grannar.

 2.7 Hur kan jag returnera en vara?

Ångrar du ditt köp? Inga problem, hos Brekz är garanti och service högt upp på listan! Du kan returnera ditt köp till oss inom 14 dagar i oskadad förpackning. Du kommer då att få tillbaka dina pengar, inklusive fraktkostnaderna. Kostnaderna för returförsändelsen står du för. Vänligen använd vårt returformulär om du vill returnera produkter.

2.8 Vilka är fraktkostnaderna?

Du kan hitta fraktkostnaderna för Brekz på följande sida.

2.9 På vilka dagar skickar Brekz paket?

Brekz skickar paket alla arbetsdagar, med undantag för följande helgdagar: nyår (1 januari), påsk, kristihimmelsfärdsdag, pingst och jul (25 och 26 december). På helger och ovannämnda dagar levereras inga paket och vi är inte tillgängliga på telefon.

2.10 Kan jag välja att få mitt paket levererat till en annan adress?

Ja, det är möjligt. Du kan lägga till en ny adress i dina kontouppgifter. Om du vill att din beställning ska levereras till denna andra adress, vänligen ange detta i beställningsprocessen. Du kan göra detta genom att klicka på denna leveransadress eller genom att klicka på Lägg till ny adress under beställningsprocessen.

2.11 Hur lång tid tar det innan min beställning levereras?

När du gör en beställning och betalar för den på en arbetsdag skickas beställningen normalt samma dag eller ibland nästa dag. Den levereras sedan av PostNord vanligtvis inom 3-5 arbetsdagar. På grund av hög belastning eller oförutsedda omständigheter kan leveranstiden ibland ta lite längre tid.

2.12 Produkten jag köpte passar inte, är trasig eller uppfyller inte mina förväntningar. Kan jag returnera den?

Du kan alltid returnera produkten inom 14 dagar i sin ursprungliga och oskadade förpackning. Du får då pengarna tillbaka med undantag för fraktkostnaden. Du ansvarar själv för kostnaden för returen. Se kontaktsidan för vår adress.

2.13 Måste jag själv betala för returen av en vara?

Om du har beställt rätt vara men fått fel vara levererad så behöver du inte betala kostnaden för att returnera den. Om du har beställt en felaktig produkt och vill returnera den, då står du själv för returkostnaden.

2.14 Vad är villkoren för att returnera en produkt?

Du kan endast returnera den köpta produkten om förpackningen är oskadad. Bifoga en kopia av betalningen/fakturan och ange orsaken till returen.

2.15 Återanvändning är mer hållbart

Vid leverans strävar Brekz efter att så ofta som möjligt använda begagnade lådor eller förpackningar från ett restparti eller överproduktion. Vi lägger inte till något extra tryck. Dessa lådor är i gott skick och kan därför enkelt användas (igen). Det kan dock hända att det finns spår av användning, att lådan redan har ett tryck eller att förpackningen är något för stor. Genom att återanvända kartonger och undvika onödig användning av bläck sparar vi på miljön och bidrar till en bättre värld; ett ansvarsfullt val.

2.16 Kan jag få en beställning från Brekz levererad till en postbox?

Tyvärr är det inte möjligt för vår leverantör att leverera en beställning till en postbox. Vi kan endast leverera din beställning till en fysisk hem- eller arbetsadress.

3. Betalningar

3.1 När jag betalar får jag ett felmeddelande. Vad ska jag göra nu?

Följ instruktionerna på skärmen. Prova eventuellt att använda en annan betalningsmetod. Behöver du mer hjälp kan du alltid kontakta vår kundtjänst under vardagar.

3.2 Vilka betalningsmetoder kan jag använda hos Brekz?

Hos Brekz kan du betala på följande sätt:

- Banköverföring

- Kreditkort Mastercard

- Kreditkort Visa

3.3 Är det säkert att betala hos Brekz?

Att betala på Brekz är alltid tryggt och säkert via din egen bank.

3.4 Jag vill betala med banköverföring, hur fungerar det?

Om du vill använda banköverföring väljer du alternativet Banköverföring under det andra steget i beställningsprocessen. Du bekräftar valet genom att trycka på den gula knappen Betala och skickas sedan till sidan från vår betalningspartner Docdata. På denna sida ser du betalningsuppgifterna. Vänligen använd följande kontonummer (IBAN) NL78 DEUT 0319 8334 96 från Deutsche Bank i Amsterdam vid namnet St. Founds. Docdata Betalningar.

Det är viktigt att du anger betalningsreferensen korrekt. Om betalningsreferensen är felaktigt angiven eller saknas kommer vi inte att kunna behandla din beställning och betalningen kan komma att returneras till dig. Som standard kommer du också att få uppgifterna för betalningsreferensen via e-post (se rutan Skicka instruktionerna till mig). När du har slutfört denna processen klickar du på Fortsätt och du kommer tillbaka till vår webbplats. Då har din beställning genomförts.

Vänligen observera! När du väljer betalningsmetoden Banköverföring skickas din beställning först när vi har mottagit din banköverföring. Detta kan påverka leveranstiden.

3.5 Jag vill betala med ett Visa kreditkort, hur fungerar det?

Om du vill använda ett Visa kreditkort väljer du alternativet Kreditkort Visa under det andra steget i beställningsprocessen, steget heter Betalning. Du bekräftar valet genom att trycka på den gula knappen Betala och skickas sedan till sidan från vår betalningspartner Docdatas. Här kan du ange dina kreditkortsuppgifter, såsom kortnummer, utgångsdatum etc. När du har angett dina uppgifter trycker du på Skicka. Du kan behöva ange ytterligare ett lösenord för att verifiera köpet, även kallat Verified by Visa. Detta är en extra säkerhet för dig som användare. När allt är klart kommer du tillbaka till vår webbplats och din beställning har slutförts.

3.6 Jag vill betala med ett Mastercard kreditkort, hur fungerar det?

Om du vill använda ett Mastercard kreditkort väljer du Kreditkort Mastercard under det andra steget i beställningsprocessen, steger heter Betalning. Du bekräftat valet genom att trycka på den gula knappen Betala och skickas sedan till sidan från vår betalningspartner Docdatas. Här kan du ange dina kreditkortsuppgifter, såsom kortnummer, utgångsdatum etc. När du har angett dina uppgifter trycker du på Skicka. Du kan behöva ange ytterligare ett lösenord för att verifiera köpet, även kallat Mastercard SecureCode. Detta är en extra säkerhet för dig som användare. När allt är klart kommer du tillbaka till vår webbplats och din beställning har slutförts.

3.8 Min betalning misslyckades, måste jag beställa igen?

Om din betalning har misslyckats eller inte godkänts finns det två alternativ för att försöka igen:

- Du försöker slutföra beställningen igen med samma betalningsmetod.

- Du försöker slutföra beställningen igen med en annan betalningsmetod.

3.9 Är det möjligt att betala i efterhand?

Betalning i efterhand är endast möjligt om du väljer betalmetoden Klarna. För mer information om hur denna betalningsmetod fungerar, vänligen besök denna sida.

4. Produktinformation

4.1 Jag har en fråga om en produkt. Vem kan jag kontakta?

För produktrelaterad information, vänligen mejla vår erfarna personal på  [email protected].


4.2 Hur mycket foder behöver mitt husdjur per månad?

Du kan ofta hitta denna information i produktbeskrivningen på produktens sida. Om informationen inte nämns, vänligen mejla en av våra experter på  [email protected]

4.3 Jag kan inte hitta ett visst märke eller en viss produkt. Vad gör jag nu?

Om du letar efter ett visst varumärke eller en viss produkt kan du använda sökfunktionen på hemsidan eller själv söka på vår webbplats. Om detta inte ger några resultat, vänligen kontakta vår kundtjänst.

4.4 Var kan jag skriva ett omdöme om en produkt?

När du har fått din beställning kommer du att få ett e-postmeddelande från Trustpilot med frågan om att skriva en recension. Genom att lämna en recension kan du hjälpa andra kunder att välja rätt.

4.5 Hur kan jag hålla mig informerad om specialerbjudanden och nya produkter hos Brekz?

Du kan prenumerera på Brekz nyhetsbrev. Detta gör du genom att prenumerera via länken Prenumerera på nyhetsbrev längst ner på denna sida. Du kan också anmäla dig till nyhetsbrevet via prenumerationsknappen längst upp till höger på startsidan.

4.6 Jag är osäker på storleken på den produkt jag vill beställa. Vilken storlek behöver jag?

För produkter som finns i olika storlekar finns vanligtvis en storlekstabell i produktbeskrivningen. Där kan du se vilken storlek som är lämpligast för ditt djur. Dessutom har de flesta foderprodukterna en vikt- och/eller åldersindikation för att underlätta valet av storlek. 

4.7 Hur länge kan jag förvara fodret och hur håller jag det färskt?

Storförpackningar och dubbelförpackningar med hund- och kattmat är mycket billigare hos Brekz. Vi har listat några tips för dig om hur du håller maten god och fräsch. Om du följer dessa tips kan ditt husdjur njuta av god mat varje dag, samtidigt som du kan spara pengar tack vare kilorabatten. Torrfoder håller sig vanligtvis länge oöppnat; i allmänhet till och med en tid efter det angivna bäst före-datumet. Hållbarhetstiden anges alltid på förpackningen.

Tips för att hålla fodret färskt:

·         Förvara fodret på en sval, mörk och torr plats, t.ex. i en källare eller i ett garage.

·         Förslut alltid påsen ordentligt, t.ex. med speciella klämmor eller en klädnypa.

·         Du kan också förvara en del av fodret i en förseglad förvaringsbehållare. På så sätt minskar du fodrets exponering för syre, ljus och fukt och det håller sig fräscht längre.

·         Undvik att förvara fodret på en alltför varm plats, särskilt på sommaren. Ju svalare förvaringsplats desto bättre.

·         Efter att förpackningen har öppnats är det viktigt att den försluts ordentligt. Om påsen inte försluts ordentligt kommer smak och lukt att försämras. Våt mat och (upptinat) färskt kött kan förvaras i kylskåpet i 2 dagar efter att förpackningen öppnats, om maten täcks över. Missfärgning av färskt kött och konserverad mat kan uppstå på grund av syre och ljus.

·         Tipsen ovan är allmänna råd. Kontrollera förpackningen för exakt bäst-före-datum och eventuella tips för att hålla maten färsk.

5. Nyhetsbrev

5.1 Vad står det i Brekz nyhetsbrev?

Nyhetsbrevet innehåller information om specialerbjudanden, nya produkter och de allra senaste nyheterna om husdjur i allmänhet. När du registrerar dig för vårt nyhetsbrev kommer du aldrig mer att missa ett erbjudande!

5.2 Hur prenumererar jag på nyhetsbrevet?

Det kan du göra här!

5.3 Jag vill få nyhetsbrevet från Brekz men INTE spam från andra företag, är det möjligt?

När du prenumererar på Brekz nyhetsbrev kommer du endast att få vårt nyhetsbrev. Din e-postadress kommer inte att vidarebefordras eller delas med andra företag.

6. Allmänna villkor och behandling av personuppgifter

6.1 Vart kan jag hitta Brekz allmänna villkor?

Du hittar våra detaljerade allmänna villkor här.

6.2 Garanteras skyddet av min personliga information hos Brekz?

Brekz respekterar integriteten hos alla användare av webbplatsen och säkerställer att den personliga information som du lämnar till oss behandlas konfidentiellt. Vi använder din information för att göra beställningen och leveransen av dina produkter så smidig som möjligt. För andra ändamål, som att skicka vårt nyhetsbrev, kommer vi endast att använda dina uppgifter med ditt tillstånd.

Brekz lämnar inte ut dina personuppgifter till någon tredjepart och kommer endast att göra dem tillgängliga för de tredjeparter som är involverade i behandlingen av din beställning. Här hittar du mer information om vår integritetspolicy.


Håll mig informerad

Du kommer att få ett engångsmejl så snart produkten åter finns i lager.

E-postadress
Ogiltig e-postadress Ogiltig e-postadress Du är redan registrerad för denna produkt. Något gick fel
Din e-postadress kommer inte att användas för andra ändamål.